Waarom vasten?

Ondanks zijn recente toename in populariteit is vasten een praktijk die eeuwen teruggaat en een centrale rol speelt in vele culturen en religies. Vasten wordt ook wel gedefinieerd als de onthouding van alle of sommige voedingsmiddelen en of dranken gedurende een bepaalde periode. Er zijn veel verschillende manieren van vasten. Over het algemeen worden de meeste soorten vasten uitgevoerd gedurende 24-72 uur. Vasten heeft aangetoond dat het veel voordelen voor de gezondheid heeft, van meer gewichtsverlies tot betere hersenfunctie.

Hier zijn 8 wetenschappelijke voordelen voor de gezondheid van het vasten

1. Vasten helpt bij het verwijderen van overtollig vet.

De hoeveelheid lichaamsvet die u bij zich heeft, houdt rechtstreeks verband met uw HGH-productie. Degenen met hogere lichaamsvet of meer buik vet hebben waarschijnlijk een verminderde HGH-productie en een verhoogd risico op ziekte. Een studie merkte op dat personen met driemaal de hoeveelheid buikvet als controlegroep minder dan de helft van hun hoeveelheid HGH hadden. Interessant is dat onderzoek suggereert dat overtollig lichaamsvet de HGH-spiegel meer beïnvloedt bij mannen. Het verlagen van lichaamsvet is echter nog steeds de sleutel voor beide geslachten. Een studie vond dat personen met obesitas lagere niveaus van IGF-1 — een groei-gerelateerd eiwit — evenals HGH hadden. Na een aanzienlijke hoeveelheid gewicht te hebben verloren zijn hun niveaus weer normaal geworden. Buikvet is het gevaarlijkste type opgeslagen vet en is gekoppeld aan vele ziekten. Het verliezen van buikvet zal helpen uw HGH-niveaus en andere aspecten van uw gezondheid te verbeteren.

1. Samenvatting

Verwijder overtollig lichaamsvet — vooral rond uw buik — om uw HGH-niveaus te verbeteren en uw gezondheid te verbeteren.

2. Vasten kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Het bevordert de controle van bloedsuiker door de insulineresistentie te verminderen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat vasten de bloedsuikerspiegel zou kunnen verbeteren, wat vooral nuttig zou kunnen zijn voor diegenen die het risico lopen op diabetes. Een studie onder 10 mensen met type 2-diabetes toonde zelfs aan dat kortdurend intermitterend vasten de bloedsuikerspiegel opvallend verlaagde. Er is gebleken dat zowel intermitterend vasten als het vasten bij een andere dag even effectief waren als het beperken van de calorie inname bij het verminderen van de insulineresistentie. Een afnemende insulineresistentie kan de gevoeligheid van uw lichaam voor insuline verhogen waardoor het glucose efficiënter van uw bloedbaan naar uw cellen kan worden getransporteerd. In combinatie met de mogelijke bloedsuiker verlagende effecten van vasten kan dit helpen uw bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Daardoor kunnen pieken en crashes in uw bloedsuikerspiegel worden voorkomen. Houd er echter rekening mee dat sommige onderzoeken hebben aangetoond dat vasten de bloedsuikerspiegel anders kan beïnvloeden voor mannen dan voor vrouwen.

2. Samenvatting

Intermitterend vasten en afwisselend vasten zou kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulineresistentie te verminderen. Het kan verschillende uitwerkingen hebben zowel op mannen als op vrouwen.

3. Vasten kan ontstekingsremmend werken.

Het bevordert een betere gezondheid door ontstekingen te bestrijden. Hoewel een acute ontsteking een normale reactie van het immuunsysteem is dat wordt gebruikt om infecties te bestrijden kan chronische ontsteking ernstige gevolgen hebben voor uw gezondheid. Onderzoek toont aan dat ontsteking mogelijk een rol speelt bij de ontwikkeling van chronische aandoeningen zoals hartaandoeningen, kanker en reumatoïde artritis. Sommige studies hebben aangetoond dat vasten kan helpen de mate van ontsteking te verminderen en een betere gezondheid te bevorderen. Een studie bij 50 gezonde volwassenen toonde aan dat intermitterend vasten gedurende een maand de mate van ontstekings-markers opvallend verlaagde. Een ander klein onderzoek ontdekte hetzelfde effect wanneer mensen gedurende een maand 12 uur per dag vasten. Bovendien ontdekte een dierstudie dat het volgen van een caloriearm dieet om de effecten van vasten na te bootsen, verminderde ontstekingsniveaus als resultaat hadden. Daarnaast bleek dat het gunstig was bij de behandeling van multiple sclerose, een chronische ontstekingsaandoening.

3. Samenvatting

Sommige studies hebben aangetoond dat vasten verschillende markers van ontsteking zou kunnen verminderen en nuttig kan zijn bij de behandeling van ontstekingsaandoeningen zoals multiple sclerose.

4. Vasten kan het risico op hartziekten verminderen.

Het kan de gezondheid van het hart verbeteren door de bloeddruk, triglyceriden en cholesterolspiegels te verbeteren. Hartziekten worden wereldwijd beschouwd als de belangrijkste doodsoorzaak die naar schatting wereldwijd 31,5% van de sterfgevallen voor hun rekening nemen. Het omschakelen van uw dieet en levensstijl is een van de meest effectieve manieren om uw risico op hartaandoeningen te verminderen.
Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het opnemen van vasten in je routine vooral gunstig kan zijn als het gaat om de gezondheid van het hart. Een kleine studie toonde aan dat acht weken vasten op andere dagen het niveau van “slechte” LDL- cholesterol en bloed-triglyceriden met 25% en 32% verlaagden. Een andere studie onder 110 zwaarlijvige volwassenen toonde aan dat het vasten gedurende drie weken onder medisch toezicht de bloeddruk aanzienlijk verlaagde, evenals niveaus van triglyceriden in het bloed, totaal cholesterol en “slecht” LDL-cholesterol. Daarnaast heeft een onderzoek bij 4629 mensen geassocieerd met vasten met een lager risico op coronaire hartziekte, evenals een opvallend lager risico op diabetes, wat een belangrijke risicofactor is voor hartaandoeningen.

4. Samenvatting

Vasten is geassocieerd met een lager risico op coronaire hartziekten en kan helpen de bloeddruk, triglyceriden en het cholesterolgehalte te verlagen.

5. Vasten kan de hersenfunctie verbeteren.

Het kan de hersenfunctie versterken en neurodegeneratieve aandoeningen voorkomen. Hoewel onderzoek meestal beperkt is tot dieronderzoek, hebben verschillende studies aangetoond dat vasten een krachtig effect zou kunnen hebben op de gezondheid van de hersenen. Een studie bij muizen bleek dat het beoefenen van intermitterend vasten gedurende 11 maanden een verbetering van zowel de hersenfunctie als de structuur van de hersenen. Andere dierstudies hebben gemeld dat vasten de gezondheid van de hersenen zou kunnen beschermen en de generatie van zenuwcellen zou verhogen om de cognitieve functie te helpen verbeteren. Omdat vasten ook kan helpen om ontstekingen te verlichten, kan het ook helpen bij het voorkomen van neurodegeneratieve aandoeningen. In het bijzonder suggereren studies bij dieren dat door vasten hersenfunctie kunnen worden verbeterd en beschermd, vooral tegen aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson. Er zijn echter meer studies nodig om de effecten van vasten op de hersenfunctie bij mensen te beoordelen.

5. Samenvatting

Dierproeven tonen aan dat vasten de hersenfunctie zou kunnen verbeteren, de synthese van zenuwcellen zou kunnen verbeteren en beschermen tegen neurodegeneratieve aandoeningen (zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson).

6. Vasten kan het metabolisme verhogen.

Het helpt gewichtsverlies door het beperken van de inname van calorieën en het stimuleren van het metabolisme. Veel mensen op dieet gaan op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om een paar kilo af te vallen. Theoretisch zou het onthouden van alle of bepaalde voedingsmiddelen en dranken uw totale calorie inname moeten verminderen, wat na verloop van tijd zou kunnen leiden tot meer gewichtsverlies. Sommige onderzoeken hebben ook aangetoond dat vasten op korte termijn het metabolisme kan stimuleren door de neurotransmitter norepinephrine te verhogen. Dit zou het gewichtsverlies zou kunnen vergroten. In feite toonde een onderzoek aan dat het vasten gedurende de hele dag het lichaamsgewicht tot 9% kon verlagen en het lichaamsvet in 12-24 weken aanzienlijk kon verminderen. Een andere onderzoek wees uit dat intermitterend vasten gedurende 3-12 weken even effectief was in het teweeg brengen van gewichtsverlies als continue calorierestrictie en verminderd lichaamsgewicht en vetmassa tot 8% a 16%. Daarnaast bleek vasten effectiever te zijn dan caloriebeperking bij het verhogen van vetverlies, terwijl tegelijkertijd het spierweefsel werd behouden.

6. Samenvatting

Vasten kan het metabolisme verhogen en spierweefsel helpen behouden om het lichaamsgewicht en lichaamsvet te verminderen.

7. Vasten kan de HGH niveau verhogen.

Het verhoogt de afscheiding van groeihormoon, wat van vitaal belang is voor groei, metabolisme, gewichtsverlies en spierkracht. Menselijk groeihormoon (HGH) is een soort eiwithormoon dat centraal staat in veel aspecten van uw gezondheid. Onderzoek toont zelfs aan dat dit belangrijke hormoon betrokken is bij groei, metabolisme, gewichtsverlies en spierkracht. Verschillende studies hebben aangetoond dat vasten van nature de HGH-waarden zou kunnen verhogen. Een studie bij 11 gezonde volwassenen toonde aan dat 24 uur vasten de HGH-niveaus opvallend verhoogde. Een andere kleine studie bij negen mannen wees uit dat het vasten gedurende twee dagen leidde tot een vijfvoudige toename van de HGH-productiesnelheid. Bovendien kan vasten helpen om de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels gedurende de dag constant te houden. Dit kan de niveaus van HGH verder verbeteren. Uit onderzoek is gebleken dat het aanhouden van verhoogde niveaus van insuline de HGH-waarden kan verlagen.

7. Samenvatting

Studies tonen aan dat vasten het niveau van menselijk groeihormoon (HGH) kan verhogen, een belangrijk eiwithormoon dat een rol speelt bij groei, metabolisme, gewichtsverlies en spierkracht.

8. Vasten kan veroudering vertragen.

Het kan veroudering vertragen en levensduur verlengen. Verschillende dierstudies hebben veelbelovende resultaten gevonden over de potentiële levensverlengende effecten van vasten. In een onderzoek ondervonden ratten die om de dag vasten een vertraagde mate van veroudering en leefden 83% langer dan ratten die niet snel vastten. Andere dierstudies hadden vergelijkbare bevindingen die rapporteerden dat vasten effectief zou kunnen zijn bij het verhogen van de levensduur en overlevingspercentages. Het huidige onderzoek is echter nog steeds beperkt tot dierstudies. Verdere studies zijn nodig om te begrijpen hoe vasten invloed kan hebben op de levensduur en veroudering bij de mens.

8. Samenvatting

Dierproeven hebben aangetoond dat vasten de veroudering kan vertragen en de levensduur kan verlengen, maar het menselijk onderzoek ontbreekt nog steeds.

9. Vasten kan ontwikkeling van tumoren tegengaan.

Het kan helpen bij kankerpreventie en de effectiviteit van chemotherapie vergroten. Dier- en reageerbuisstudies geven aan dat vasten de behandeling en preventie van kanker ten goede kan komen. In feite ontdekte een onderzoek bij ratten dat het vasten hielp de vorming van tumoren te blokkeren. Ook toonde een reageerbuisstudie aan dat het blootstellen van kankercellen aan verschillende cycli van vasten even effectief was als chemotherapie bij het vertragen van de tumorgroei. Ook verhoogt het de effectiviteit van chemotherapie medicatie bij de vorming van kanker. Helaas is het meeste onderzoek beperkt tot de effecten van vasten op de vorming van kanker in dieren en cellen. Ondanks deze veelbelovende bevindingen zijn aanvullende studies nodig om te kijken hoe vasten de ontwikkeling en behandeling van kanker bij mensen kan beïnvloeden.

9. Samenvatting

Sommige dier- en reageerbuisstudies suggereren dat vasten de ontwikkeling van tumoren zou kunnen blokkeren en de effectiviteit van chemotherapie zou kunnen verhogen.